Nytt år i Shanghai

Nu är vi uppe på rummet efter några galna timmar på stan. Det är helt sjukt mycket folk ute! Har nog aldrig sett så mycket människor någonsin. Verkar dessutom som deras reor börjar idag och alla butiker har öppet till 02 eller längre. Hotellet är tyvärr sämre än det vi bodde på förra helgen, men dyrare. Dock klagade vi på en gång och blev uppgraderade till en junior-svit, så det är alltid något.

Dags för film och mys i sängen! GOTT NYTT ÅR på er!


Off to Shanghai

Nu åker vi till Shanghai! Självklart uppdaterar jag därifrån också.


T-shirten är från Nya Zealand och jag har tryckt den själv.

Olivia Palermo


Min favoit i The City är helt klart Olivia Palermo. Hur kan man inte älska hennes fantastiska kläder? Jag skulle inte tacka nej till hennes Hermésväska.

Kyla i Sverige?

Känns ganska bra att man missar en av de kallaste vintrarna i Sverige på länge. Särskilt med tanke på att när vi var i Australien förra hösten hade de den kallaste vintern på 60 år. Det var snö och regn långt in i oktober, sola kunde vi göra först i November.

Vädret för helgen i Shanghai ser ut såhär.


Och såhär blir det i Sverige.


Shanghai Shanghai

Idag åker vi till Shanghai! Oh, det ska bli så skönt att komma bort från Linshu igen, även fast denna vecka gått väldigt fort eftersom jag mest planerat inför olika resor.

Detta måste göras idag innan vi åker 15.30:

  • Få städerskorna att förstå att de ska dammsuga rummet (något de hitills inte förstått)
  • Få städerskorna att förstå att dra med papper på golvet i badrummet inte räknas som städning
  • Packa! (så lite som möjligt, shopping ska ju få plats!)

Äntligen lite ätbar mat igen! Linshu har inte mycket vettigt att bjuda på.

Hotell i Shanghai bokat!

Vi är alltid ute i sista minuten när det gäller bokning av hotell men nu är det iallafall bokat inför morgondagen.

I Shanghai kommer vi att bo på Le Meridien som ligger på den största shoppinggatan, tydligen ska hotellet vara ett av de topp 5 bästa hotellen i Shanghai! Just nu så bor vi ju permanent på hotell så det är extra härligt att komma bort och bo någon annanstans.

Imorgon 18.30 flyger vi till Shanghai!



Best of Beijing shopping

Dessa är mina favoriter från helgens shopping i Beijing!

Cashmere skjalar, vit spetsklänning, DVD-boxar och filmer!
Shoppade väldigt mycket mer än detta.. Bla. rosa resväska, ringar, armband, strumpor, trosor och skönhetsgrejer.

Starbucks - my love

Vi fikade på Starbucks varje dag när vi var i Beijing och planerar att göra det varje dag i Shanghai också. I love Starbucks! Iallafall här i Kina där det är prisvärt, en venti latte med smak kostar 30 RMB. I Australien kostade det nästan dubbelt så mycket så där fikade vi bara på Starbucks någon gång på ett halvår.

Jag köpte supersöta små ljus på Starbucks också! Köpte nog lite för många, hon i kassan förstod ingenting när jag ville köpa en hel kasse full med ljus.




Dagens planering

Idag måste många saker hinnas med. Bland annat detta:

  • Städa hotellrummet
  • Packa väskan till Shanghai
  • Boka hotell Shanghai
  • Kolla på flyg för vår resa 12-20 Februari - Filippinerna, Vietnam eller Kambodja

Såhär ser vårt rum ut just nu..

Olja en masse

Jag är otroligt trött på kinesisk mat nu. Allt är fullt av olja och man vet sällan vad det är man äter. Och eftersom jag ska undvika gluten och helst inte äter kött blir det jättejobbigt. Slutar alltid med att jag blir illamående vad jag än äter.

Längtar till Shanghai och ätbar mat! Mmm..

Kärlek


Hittade lite kärlek i den Förbjudna Staden.

Längtar till Shanghai!

Sitter och planerar vår nästa resa för fullt. Hittar massor av roliga saker som vi måste göra. Världens enda Barbie Flagship Store är ett måste! Butiken är i 6 våningar med butik, spa och café.  Vera Wangs designade bröllopsklänning för Barbie finns där. Lovely.

Ett besök på Swissôtels chokladbuffé kan jag också tänka mig.




Sovmorgon

Idag tog jag en rejäl sovmorgon och försökte sova igen all sömn vi missade i helgen. Känns skönt att vara utvilad.

Har inga direkta planer för dagen men jag ska försöka hitta ett bra hotell till Shanghai, som vi åker till på torsdag. Samt söka studiemedel för mina 45 poäng som jag ska läsa i vår.

Linshu bjuder på kyla och smog idag, suprise suprise (SUPLISE!).

Another day

Idag är vi tillbaka i Linshu, känns sådär måste jag säga. Men på torsdag åker vi till Shanghai! Och det är mycket som måste fixas innan dess så denna vecka kommer jag ha fullt upp.

Möte med rektorn för mellanstadieskolan i byn står på schemat idag. Kanske blir jag engelskalärare, vi får se.


Skulle gärna ligga i den 40 gradiga jacuzzin varje dag!

Last day i Beijing

Idag är det sista dagen här i Beijing och vi är lite ledsna för vi har haft det otroligt bra här och vill inte åka tillbaka till Linshu! Kunde vi inte bara jobba och bo här istället?

Nu ska vi snart åka iväg till Military Museum och sedan blir det shopping i kultur-kitsh butiker.


I den förbjudna staden igår!


IKEA Beijing

Att vara på IKEA här i Beijing var som att komma till Sverige. Jag älskar att gå runt på IKEA i andra länder! Höra folk uttala alla konstiga svenska namn och äta svensk husmanskost. Vi gick direkt till restaurangen och åt köttbullar med lingonsylt och brunsås, julmust, princesstårta och kanelbulle! Det var helt galet mycket kineser där. Och allt var extremt billigt. I "butiken" med svensk mat var allt ca 50 % billigare än i Sverige, vår superhandling gick bara på 300 kr. Underbart.





Överst är det Swedish Christmas plate! Såg otroligt äckligt ut.

Ny dag i Beijing

Nu är vi inne på tredje dagen här i Beijing och vi tycker verkligen om staden! Och hotellet är helt fantastiskt, nu vill man aldrig mer bo på sunkiga hostel med delat badrum. Frukostbuffén i loungen var helt ok, jag saknade dock amerikanska pannkakor men det fixade de till mig när vi bad om det! Så fördelen är att man kan be om precis vad som helst, det som står framme är bara det som alltid finns.

 Idag ska vi kolla in buffén som alla andra på hotellet äter på, så vi inte missar nåt! Jag  älskar frukostbuffé, det är nog bland det bästa som finns i matväg!t

Efter frukost blir det förbjudna staden (som vi skippade igår för det var -10 grader) och sedan elektronikmarknaden.


Vi hoppas på att det inte är lika kallt idag som det var igår!

IKEA inköpen!

Dessa nödvändigheter köpte vi på IKEAS "Sweden shop" igår. Mums!


Kardemummaskorpor, hårt bröd, mjölkchoklad, Ballerinakex, Skumkantareller, Bilar, Pepparkakor, Julmust x6, Aladdinask och 2 doftljus!

Dags för död kropp

Idag är vi uppe tidigt för att hinna iväg och kolla på Maos balsamerade kropp i en glaskista. Första gången jag ser en död människa, känns konstigt att det är en turistattraktion. Sedan blir det Förbjudna Staden och shopping.


Julmys

GOD JUL till er från oss! Vi har ingen direkt julstämning, men vi saknar er därhemma massor.



Fler bilder på våra vackra ansikten kommer upp på resdagboken imorgon!

Dagens inköp!

Vi gick runt på stan i flera timmar idag, men det blev inte många inköp. Men dessa små saker fick följa med till hotellet.


Hårwax från Skin Food + prover, Chinglish bok med bilder på roliga felstavningar och One fifth avenue av Candace Bushnell. G köpte en mössa och halsduk (matchande!)!

God Jul från Beijing!

Vi är precis tillbaka efter en lång skön stund i jacuzzin och steam roomet. Dags för oss att äta vår "julmiddag" bestående av fetaost och massa godis och kakor som vi köpte på IKEA, framför Sunes jul.

Vi var i loungen innan jacuzzin och drack vin och åt buffé. Allt ingår när man bor på vår våning. Massa gott som chokladmoussetårta, ananas, mozarella och annat mumsigt. Blev en inte helt fel julafton iallafall, även fast vi saknar våra familjer!


Gustavs och min första julafton tillsammas. Detta är vår "julmiddag".


Mmmm.. gratisbuffé med massa goda grejer.

Arg som ett bi

Imorse när vi kom till flygplatsen i Linyi så var vi så tidiga att de inte ens hade öppnat huset. Det var helt släckt och ingen där.. Vi var där över 2 timmar innan flighten skulle gå eftersom G ville ha god tid på sig. Problemet är att Linyis flygplats bara har en check-in desk och ingen security så det hade räckt om vi var där 30 min innan. Det var inte helt kul att sitta i en väntsal utan värme helt ensamma i 2 timmar när man hade kunnat sova lite till.

När personalen hade börjat komma och de hade tänt ljuset i taket (som var släckt de första 20 minuterna) såg vi att de hade ett coffe-room man kunde gå till. Där beställde vi 2 kaffe och frågade vad de kostade, tjejen sa någonting som vi inte förstod och vi satte oss ner. När de sedan kom med kaffet sa de att det kostade 100 RMB! För 2 små små koppar kaffe! Vi bara skrattade och gick därifrån utan kaffe. Så vår resa började otroligt dåligt, men sen när vi kom till IKEA så blev allt bra igen.

Landade och incheckade!

Vi har nu kommit till hotellet i Beijing efter några timmar på IKEA. Hotellet och rummet är underbart! Helt underbart. Vi har en butler dygnet runt, han har redan kommit med läsk och kaffe till oss. Och allt ingår. Det känns otroligt lyxigt att bo så här, det kanske kan bli en bra julafton iallafall!

Nu ska vi ner på stan och kolla lite. Sephora och Foreign Bookstore står högt på listan! Och en tur till Förbjudna Staden som vi har som utsikt från frukostrummet..




Lyxhotell bokat!

Vi har nu gått igenom 100-tals hotell på olika internetsidor. Med pool, utan pool, sviter, vanliga rum, nära Förbjudna staden, nära shopping.. Det var jobbigt men vi lyckats otroligt bra tillslut.

Vi har nu bokat en mindre svit på Beijings finaste hotell The Regent
. Hotellet ligger bara minuter från Förbjudna staden och de största shoppinggatorna. Och eftersom rummet är en mindre svit så har vi tillgång till deras executive lounge floor med frukostbuffé, drinkar hela dagen, wireless internet och massa andra lyxigheter

Äntligen lite efterlängtad ly
x!





Carefree

Vi har bestämt oss för att inte checka in något bagage alls på vägen till Beijing, utan köpa väskor när vi kommer fram som vi kan fylla med all shopping. Shopping Shopping Shopping! Jag ska köpa massor av roliga saker till min familj. Och G har sagt att han ska ge mig en rosa liten dator! (tror att det är för att han vill använda min dator på jobbet..)

Jag ska shoppa shoppa shoppa och dricka många många julspecial-Starbucks.



Problem med hotell - igen

Det är ett projekt det här med att hitta hotell. Vi har iallafall lyckats bestämma oss för att det ska vara minst 4-stjärnigt, med gratis internet, bastu och frukostbuffé. Det finns så många fina hotell så man vet inte vilket man ska välja. Just nu ligger Hilton, Central Plaza och Crowne Plaza väldigt bra till.

Nu ska jag fortsätta att väga för och nackdelar. Några hotell kör med toalettartiklar från Molton Brown, Crabtree and Evelyn eller L'Occitane. Det måste räknas som ett plus eller hur?




Weekend resa!

Jag har nu lyckats tvinga G till att ta ledigt julafton och juldagen. Hela gruppen tycker att det är vettigt att vi åker iväg någonstans nu över jul. För jag vägrar att sitta ensam på ett hotellrum på julafton! Hade vi inte åkt någonstans så hade jag nog åkt hem. Men nu klarar jag kanske någon vecka till, snart kommer ju mina universitetskurser igång också. 

Vår lilla resa blir till Beijing och vi stannar i 4 dagar. Det är 10 grader kallare där.. Får väl köpa mig en fejkjacka!


LYCKA!

Jag var precis inne på Sephoras hemsida och tydligen har de flera butiker i Kina! Räknade till över 10 butiker i Shanghai. Åh, där kommer jag vara många många timmar nästa helg! I love Sephora.


Tänk om..

Tänk om jag bara kunde få åka hem till familjen över jul! Som det ser ut nu kommer jag sitta ensam på hotellrummet i en kinesisk by hela julafton och juldagen. G jobbar.

Oh oh oh

Jag har nu äntligen löst ett stort problem som vi har haft:hur vi ska kunna se amerikanska serier från deras hemsidor! Om man bor utanför USA så får man oftast inte tillgång till avsnitten från hemsidorna, utan måste ladda ner allting. Och det vågar vi inte göra här i Kina. Så jag har fixat ett program som gör att vi får en amerikansk IP-adress och nu funkar det! LOST, Flashforward, Gossip Girl, Desperate Housewives, The City, 90210. Glorious.


Sista säsongen av LOST börjar 5e Februari! Can't wait.

2 dagar kvar till julafton

Om man hade varit hemma i Sverige hade det snart varit julafton och mys. Istället sitter man här i Kina på ett hotellrum - ENSAM!

Jag vill vara på landet med familjen och klä granen och baka pepparkakor och dricka glögg. Många av svenskarna håller sig mest på sina rum denna veckan. Inte många som vill påminna sig om att det snart är jul.

Vad händer i världen?

Det känns som att fler och fler unga kända människor dör för varje år, varför? Michael Jackson, Heath Ledger, Dj AM, Stephen Gately, Natasha Richardson, Patrick Swayze och nu Brittany Murphy.

Vad är det som händer egentligen? Kanske är det bara för att man börjar bli äldre som man märker av att kändisar dör. Men det känns ändå som att det bara är fler och fler. 





Twilight Twilight

En sak som jag har kommit fram till idag är att jag är väldigt glad över att jag aldrig har kommit mig för att läsa Twilight böckerna tidigare. När jag har dessa böcker att se fram emot så blir mina dagar här i gloomy gloomy Kina något bättre. Jag var inte så förtjust i den första boken (kanske för att jag sett filmen..) men andra boken är riktigt bra, och tydligen ska de sista vara ännu bättre. Äntligen någonting att se fram emot!




Dagens projekt

Under nyårshelgen kommer vi ju att åka till Shanghai och jag håller på att leta hotell för fullt. Men det är så himla svårt! Vi har aldrig varit i Shanghai och det är svårt att veta var vi vill bo.

Vill man bo nära shoppinggatorna eller lite lugnare? Vilket 4-stjärnigt hotell är egentligen bäst?
Var finns den bästa frukosten? Det är hur svårt som helst. För mig är frukosten och läget nog det viktigaste, men det är inte helt lätt att hitta ett hotell som har lediga rum, bra frukost och ett bra läge. Pju.


Brittany Murphy!

Läste precis på aftonbladet.se att skådespelerskan Brittany Murphy har avlidit efter att ha hittats medvetslös i Los Angeles. Jag har alltid älskat chicflicks och har sett många filmer med Birttany, och det känns helt sjukt att vi har förlorat en så duktig skådespelerska. Mina Brittany-favoriter är Summer Catch, Clueless, Just Married och Uptown girls.

Artikeln:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6322529.ab



Dålig Kina-dag

Idag har varit en typiskt dålig Kina-dag. Kineserna stirrade mer än vanligt och förföljde oss överallt. Nej, Kina visade sig från sin sämsta sida idag.



Lagat egen mat!

Idag gick vi runt i flera timmar här i Linshu och hittade ett nytt område som vi inte varit i förut. Fler restauranger, woho! Dock börjar vi bli lite trötta på oljig kinesmat så idag lyckades vi laga middag i Feys tryckkokare. Kastade i pasta, kryddor och olika grönsaker, blev supergott.

Nu:Wallander!


Ser kanske inte så gott ut.. Men det var det! Egna pinnar har vi köpt också, ingen gaffel och kniv här inte.


Just in China

Denna otroligt intressanta skyltdocka finns i Linyis finaste varuhus, det märks hur annorlunda det är här i Kina.



Sunny day

Vi tog en ordentlig sovmorgon idag, så otroligt skönt. Klockan börjar nu närma sig 14 och vi ska snart ut och gå en promenad. Solen skiner idag också! Tre dagar i rad med sol måste vara något rekord.

Åt en riktig lyxfrukost med yoghurt, jordgubbar, kaffe, juice och nötter. Mums!

Inspirationsbilder




Lite inspiration såhär på lördagskvällen.

Ashley Olsen, Vanessa Hudgens, Whitney Port och Kristin Cavalleri

Jag älskar älskar älskar Kristins Alexander Wang väska med nitar i botten. Kärlek.

Nya skor!

Jag fick ett par superfina skor av G idag. Det var bara ett par kvar i min storlek och det var visningsexet så vi lyckades pruta ner skorna från 788 RMB till 500 RMB. Goodie goodie.



Skorna är i mocka och kaninpäls, inuti är det typ fårskinn.


Back from the BIG city

Idag har vi varit i Linyi och kollat runt lite. Det är fruktansvärt kallt ute så vi hamnade i ett stort varuhus och gick runt där istället för mindre butiker. Självklart passade vi på att äta västerländskt, så lunch-middagen blev Pizza Hut. Vår nota slutade på 160 kr och då hade vi beställt läsk, 2 kaffe latte, 2 efterrätter och en stor pizza med ostkant. Otroligt mycket pengar här, men vi tyckte det var hur billigt som helst.

Inne på Pizza Hut var det nästan bara fina familjer och det märktes att det var någonting extra att äta där.



Ännu mer smycken!

KyssJohanna har så mycket fina saker så här kommer ett litet önskeinlägg till.






Märken uppifrån och ner:82, Björg, Dillon Rogers, Ettika, Kitson, KyssJohanna, Mi Lajki, One of a Kind, Vintage by Fé och Ettika


Call me Miss Muhr

Middagen med cheferna var en succé och de flesta gubbarna blev sjukt packade. De är alltid supercharmiga, men lite dragna är de hur söta som helst. Mats bestämde sig för att han ska lära mig dansa bugg.

Chefen frågade mig om hur jag tycker att det är här och om det finns någonting de kan göra för mig. Så jag tog upp att jag gärna skulle vara engelskalärare. Då gick han iväg direkt och ringde till rektorn för mellanstadieskolan och vi ska ha ett möte nästa vecka. Ska det göras så ska det göras direkt här i Kina!

Nu:choklad och 7th heaven. Fredagsmys á la Kina.

Dinner with the boss

Nu väntar middag med högsta cheferna och hela gruppen!

Filmer från kinesiskt bröllop!

Här kommer de utlovade klippen från det kinesiska bröllopet vi hamnade på förra veckan. De är tyvärr dålig kvalitet och jättekorta, men det är alltid något!


Önskesaker från Dogeared

Min favorit på internet är helt klart www.kyssjohanna.se och någon av dessa beauties från Dogeared skulle jag älska att få!








Sol sol sol!

Jag har haft en underbart perfekt morgon med frukost i sängen och läsning av New Moon. Planen för resten av dagen är att umgås med Fey och sedan ta en promenad i solen. Första dagen med sol sen vi kom hit till Kina måste utnyttjas! Det lutar åt att Fey och Dan inte kommer att komma tillbaka hit efter semestern i Sverige, så jag måste hinna prata lite med Fey och be henne skriva ner lite saker på kinesiska till mig.


Kinesisk nödvändighet

I Kina är det nästan obligatoriskt att köpa en luftfuktare då luften här är väldigt torr och svår att andas.

Så igår gick G och jag till supermarketen och köpte en luftfuktare som ser ut som Hello Kitty. De flesta saker här i Kina går att få som seriefigurer eller olika djur, så varför inte passa på när man kan! En tråkig sak som ser ut som en rolig sak blir ju en rolig sak eller hur?

Och den blir nästan som en dekoration på rummet och tillsammans med mina kitschlampor från templet ser det nästan lite mysigt ut här.


Böcker!

Lillasyster efterlyste önskelista så här kommer en liten lista på böcker som skulle uppskattas! Alla finns i pocket.




Nyårsresan bokad!

Trots allt kaos med semesterdagar och att vi inte får ta ledigt så har vi nu bokat en liten weekendtrip till Shanghai. Nyårsdagen har G nämligen ledigt från jobbet så vi åker på nyårsafton vid 18 och kommer tillbaka på söndagskvällen. Så det blir nästan 3 dagar i Shanghai!

Med lite tur hinner vi in till stan och in på någon krog innan tolvslaget.

Oh, det ska bli jättemysigt att åka iväg.


Ny bostad!

Äntligen har vi lyckats byta rum! Ett litet steg mot någonting bättre iallafall. Det här rummet har ett stort fönster och hela rummet är större och bättre planerat. Och nu får jag iallafall dagsljus så jag kan vara i rummet på dagarna.

Underbart.

 

En mystisk sak med rummet är dock att det är ett fönster mellan duschen och där sängen står. Här i Kina vill vi inte vara så privata tydligen.


Woho, facebook!

Äntligen funkar Facebook och Youtube ordentligt. Det fungerade i någon timme förra veckan men nu fungerar det som det ska. Hej, civilisation.


Whitening för huden

Ett fenomen som är väldigt intressant här i Asien är produkterna med Skin Whitening. Det finns i alla affärer och varuhus. Produkterna är till för att göra huden vitare och tydligen är det väldigt vanligt att man använder det här. Det finns som hudkräm, kroppskräm, ögonkräm osv. Väldigt lustigt. Och lite skrämmande.


Trouble trouble

Just nu så är det stort kaos i gruppen. Den svenska chefen säger en sak och den kinesiska chefen säger en sak, hot om uppsägning ligger i luften och Dans fru bara gråter. Katastrofläge. Många är rädda om sina egna jobb så de vågar inte stå upp för att rätt ska vara rätt. Inga beslut följs och ingen information kan man lita på. Vart har man hamnat egentligen?!




Could I have two balls?

När vi var på den italienska restaurangen i Qingdao så beställde vi glass till efterrätt. Vi vill ha "two scoops" och servitrisen nickade och sa "Ok, 2 BALLS". I menyn stod det också 1,2,3 BALLS. Hysteriskt roligt.

Det var länge sen jag skrattade så mycket. 

Asia Style





Detta är några uppslag från ett modejobb i kinesiska Cosmopolitan. Jag tycker uppslaget längst ner är underbart. Kläderna är inge höjdare, men bilderna är fantastiska! Modet skiljer sig en del från vad som skulle visas i ett moderepotage i en svensk tidning. Eller vad säger ni?

What a wonderful day

Det börjar bli dags att städa i vårt rum, så idag stannar jag här så jag kan vara i rummet när de städar. Tydligen kan man inte alls lita på städerskorna på lite sämre hotell i Kina. Iallafall så säger Fey det. Så planen för dagen är bara att övervaka städningen och sedan försöka byta rum. Fun.


Problem - yet again

Nu har det uppstått ännu mer problem här i Kina. De kinesiska cheferna är mycket arga för att två stycken ur gruppen kommer åka hem över jul. Chefen har nu beslutat att ingen får ta ledigt under de första 3 månaderna. Inklusive de som redan har bokat resa hem till Sverige.

Detta betyder för oss:ingen resa, ingen sol,ledsen Viktoria.

Först efter 25 Februari får vi ta ledigt.

Mums

Åh, jag är så hungrig så det knorrar i magen. Men det är 45 minuter kvar innan vi åker och äter lunch. Tik-tok-tik-tok.

Och lunchen kommer inte vara god.. Då blir man nästan ännu hungrigare.


Dagens plan

Det känns som att det kommer bli en riktigt seg, trött och lång dag idag..

Dagens plan är att få klart vår nyårsresa och boka biljetter och hotell. Men det verkar som vi har fått ett stort problem, G kan inte resa ut ur Kina för hans visum är inte helt klart än. Så vi kanske blir tvugna att resa inom Kina denna gång och ta Vietnam, Kambodja eller Filippinerna i februari. 

Hong Kong verkar det luta åt i sånna fall. För norrut tänker jag inte resa!


Resplaner

Jag håller på och planerar vår resa som vi ska göra vid nyår. Vi tänkte åka någongång mellan 26/12 och 6/1 och vara borta 5-7 dagar. Hela dagen har gått åt till att leta bra flyg, länder och fina orter och sevärdheter. Helt klart ett krävande heltidsjobb (men ett roligt sådant)!

Alternativen just nu är Siem Reap i Kambodja, Ho Chi Minh i Vietnam eller Filippinerna.
Jag är mest sugen på att åka till Kambodja och se Ankor Wat eller kanske Ho Chi Minh och åka på flodtur och kolla på deras vackra natur och krokodiler. Men samtidigt så lockar stranden på Filippinerna.
Åh, the decisions, the decisions.


Världens vackraste strand White Beach eller världsarvet Ankor Wat?

Cold in the wintertime

Det verkar som värmen har slutat att fungera i vårt rum. Förra veckan var vår fläkt superbra och det var riktigt varmt i rummet. Men nu när vi kom tillbaka från Qingdao igår så var det jättekallt. Mystiskt nog så har Dan och Fey fixat sin fläkt under helgen och deras rum är nu varmt. Alla rum utom deras har varit varma tills nu, då endast deras är varmt och ingen annans. Riktigt jobbigt för nu måste man ligga under både täcke och filt för att hålla värmen.




Längtar tillbaka till Sydney!




Förra året vid den här tiden så var vi på Nya Zealand på den underbaraste resan någonsin. Vi bilade runt en månad på norra ön och det var helt fantastiskt. Hösten spenderade vi i Sydney och även fast det inte blev som jag hade tänkt mig, så blev det tillslut väldigt bra.

Och nu när man sitter fast här i ett rum utan fönster, med luft som inte går att andas och kineser som inte förstår vad man säger, så inser jag hur jäkla bra vi hade det i Aussie förra året. Jag längtar tillbaka varje sekund!


China 101



Detta är kinesernas lösning på att vi är för många personer som ska åka i bussen på dagarna. Istället för att fixa fram en till bil så sätter de helt enkelt en pall mellan två säten. Voila, ett säte till! De är allt smarta de där kineserna. Vi sitter 10 stycken i en buss med 7 säten. Mysigt.

Svar på en fråga

För någon dag sedan var det någon som frågade här på bloggen och ville veta om barnen i Kina har skolmat.

Jag har nu varit duktig och tagit reda på det.

Jag pratade med chefen för Gs företag och han sa att barnen inte får mat i skolan, men där hans barn går så har de hyrt en kock för hans barn och några till så att de får lagad mat varje dag. Föräldrarna arrangerar själva hur de vill göra med maten. Antingen tar barnen med sig mat eller så kommer de hem på rasten och äter eller så hyr man en kock som kommer till skolan och lagar mat för ett visst antal barn.

Jag föredrar det svenska sättet! Dock är maten i svenska skolor kanske ingen super hit, men hellre det än ingenting.

Gomorron

Ännu en strålande dag i smogen! Idag kommer jag vara här på Gs jobb. Jag känner att jag lika gärna kan sitta här och pilla med datorn. Följer jag med hit så kommer jag iallafall upp på morgonen och kan äta frukost och lunch med resten av gänget.

Men det är nåt med temperaturen inomhus i Kina. Iskallt är det.


Halleluja!

Vi överlevde resan hem i bussen! Men rädda var vi, mer om det imorgon.

Frånsett resan dit och hem så har helgen varit superbra. Vi har försökt klämma in så mycket västerländskt som möjligt. Italiensk restaurang, Starbucks, McDonalds osv. Underbart.



Dagens shopping!

Snälla G köpte massor av fina saker till mej idag.


Klänning med rosett i ryggen och spets nertill. Kinesinspirerad eller vad säger ni?

 
Stor skjorta blått och vitt. Två fina halsband!


2 kitschiga lampor från ett tempel. Och en nalle utklädd till kanin. Den är 50 cm hög..


G och jag väldigt slitna, men i våra nya jackor! 

Shopping Shopping!

Dagen har bestått av mycket gå-gå-gå och shopping. Vi tog taxi en kilometer och har säkert gått långt över en mil. Men fint var det. Qingdao är en mycket fin stad. Tänk om vi hade hamnat här istället. Vilken skillnad det hade varit.

På förmiddagen var vi i ett tempel och nu på eftermiddagen har vi letat vinterjackor. Och hittat en varsin! Jag fick en superfin beige duffelkappa av Gustav som födelsedagspresent. Båda våra jackor hittade vi på Qingdaos motsvarighet till Harrods. Bilder kommer sen!

Nu ska vi bara fixa till oss och sedan väntar middag på en restaurang som jag hittat. Ska tydligen vara den bästa italienska restaurangen i Qingdao.

Lunch åt vi american-a-la-Donken.

Out on the town

Efter några timmars sömn i en betydligt bättre säng och i ett betydligt bättre hotellrum än i Linshu är vi nu redo att kolla in frukostbuffén. Jag vågar inte hoppas på för mycket, men hotellet är ju 4-stjärnigt så något gott borde nog finnas. Sedan bär det av ner på stan. Ska försöka hitta de mysiga delarna, för här utanför är det inte så mysigt..


Man tror nästan att man är i Frankrike med Carrefour och allt. Man så väl är det inte!

Framme i Qingdao

Klockan 18.15 åkte vi från Linshu, nu är kl 01.05 och vi är äntligen på rummet på hotellet. Det har varit en kaosartad kväll och vi är helt slut. Nu har vi beställt upp room service och ska kolla på lite amerikansk tv.

Resan hit skulle tagit 3 timmar, men med en chaufför som ej kan läsa och åker vilse så tar det 6 timmar. Chauffören hade med sig sin fru för att läsa skyltarna och tolka vart vi skulle. Hur får en man som inte kan läsa körkort? Only in China!

Qingdao

Nu bär det av till Qingdao! En kuststad ca 3 timmar bort som förut beboddes av tyskar. Tydligen ska det finnas mycket expats och mycket att göra. Äntligen någonting kul.

Detta står på schemat: underwater world, tysk julmarknad med bonfire, middag på italiensk restaurang, promenad på stranden och i parker, shopping och massage! LOVELY!

En dagens


Äntligen kan man ta på sig lite vettiga kläder! Hela veckan har det bara varit mjukisbyxor, underställ, tjocka tröjor och uggs. Ingen vacker syn att fota. Men nu bär det snart av till Qingdao och då kan jag ju se lite normal ut.

Leggings från Vila, t-shirt från Gina Tricot, svart kofta från Laura Ashley, smycken från auktion och Juicy Couture.


Första veckan i Kina

Nu har vi varit i Kina i 1 vecka. Och jag vet inte riktigt vad jag ska säga.

Man kan väl sammanfatta det såhär:

Smog, kineser som glor, kineser som spottar, kineser som kissar på trottoaren, söta kinesbarn, ingen förstår någonting, vänliga människor, munskydd, fläkt på = supervarmt, fläkt av = superkallt, förkylning, magförgiftning, 5 liter sprit för 20 kr.





Vi har fått ett nytt husdjur..

Det bor nu ett nytt litet djur i vårt badrum. Men denna gång tycker G att djuret är för stort och äckligt så han vill inte röra det. Vilket betyder att det nu har bott i badrummet i över 24 timmar. Jag tänker då inte röra det.

Jag bad städerskorna städa rummet tidigare idag för att jag hoppades att de då skulle städa bort djuret. Men det gjorde de inte. Vet inte riktigt vad de städade för något för det ser snarare smutsigare ut nu. Och djuret är ju kvar. De bara säger Now I check room och så går de. Lustigt.


Bröllopstårta någon?



Det är knäppt hur saker kan vara så billiga som en del saker är här. Som dessa enorma tårtor till exempel. De längst ner kostar 45 kr.. Det får man ju knappt en liten bit tårta för i Sverige! 

Tydligen smakar tårtan mer som pannkaka och är inte speciellt söt. Dock tror G att det var tårtan han blev matförgiftad av. Enligt en blogg jag hittade ska man räkna med att få matförgiftning 2-3 gånger under ett år i Kina. Oj vad jag längtar.


Olika kategorier?

Hur ställer man in så man hamnar i olika kategorier här på blogg.se? Skulle vilja lägga in bloggen under Resor.. Men förstår inte hur man gör.

Vill ha!


          ASOS £40                                                 ASOS £40                          

  
         RARE £32                                                  Motel £45

Någon av dessa underbara ting skulle jag gärna klicka hem! Allt kommer från www.asos.com


Fotoprojekt







Hittade dessa blomkålsblommor vid vägen. Älskar dem!


Lesbisk stad i Sverige?



http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/2672706/Swedish-Lesbian-City-story-crashes-Chinese-internet.html


Detta var det roligaste jag har läst på länge. Var får folk allt ifrån?

Woho, jag kom in!

Jag kom in på alla 6 kurserna jag sökt till våren! Får se om jag verkligen väljer att läsa 6 kurser, men det är trevligt med valmöjligheter!.

Kom in på:

Digitala bilder

Att skriva för webben

Engelsk grammatik och översättning

Engelsk vokabulär

Kinesisk historia

3D CAD grundläggande

So little time, so much to choose from!


Skyltdocka Japan-style!


Skyltdocka i en sportbutik här i Linshu. I like! Alla butiker skulle ha sina egna skyltdockor som skulle visa butikens speciella känsla.


Äntligen lite mat!

Nu på kvällen hjälpte Fey oss att hitta lite mat som jag kunde äta. Men det dröjde ända till 22 innan vi åt.. Först skulle vi ut och hitta någonting och det tog nästan en timme. Sen skulle Fey koka grönsaker och annat till oss..

Och värma upp det vi köpte. Trodde jag skulle dö innan jag skulle få i mig något. Blir tokig på att inte kunna laga mat själv! För nu är det officiellt, det finns endast 3 ställen att äta på i Linshu!


Linshus finest

Här ser ni två fina matställen här i Linshu. Mums vad sugen man blir.


Detta är ett "kök" utomhus där det lagas mat. Kokas gör det i tråget..


Mmmm.. bakterier!

Gossip Girl maraton

Det regnar i Linshu idag. Och det regnade i Linshu igår. Vilket för dagen har betytt Gossip Girl maraton i sängen. Funderar starkt på att gå över til 90210 den sista timmen innan G kommer hem. Eller shoppa på den kinesiska motsvarigheten i Ebay. We'll see.


Om man ändå bodde i New York istället! The love.

Cappuccino tuggummi!

På supermarketen så köpte vi tuggummi med kaffesmak. Ingen hit. Det smakade precis som kaffe, men man blev så jäkla kaffesugen så det var inte roligt efter ett tag. Tummen ner för dem.


Njut av toaletterna Sverige!

Såhär ser toaletten ut på den lyxigaste restaurangen i Linshu.



Jag tog chauffören till hotellet och gick på toaletten där istället. För detta vägrar jag! Skönt med chaufför ibland.

Mirakelkur!

När gubbarna kom hem från jobbet så hjälpte Fey oss att köpa medicin till Gustav. 15 kronor fattigare blev vi och jäklar vad många tabletter (säkert 100 tabletter..) vi fick! Dessa fina filurer skulle han svälja och han får inte äta. Tydligen ska han nu bli bra direkt! Inte tjafs med vila tills imorgon eller drick mycket vatten som hemma i Sverige. Ska man bli frisk ska man bli det NU!


Mmm.. happy pills! G säger att det smakar lite tobak.. Lite hasch månne?

Puppies!!



Dessa underbara underbara valpar sålde en man i Linshu på marknaden. Jag vill ha en liten ullig gullig valp! Den vita med röd tröja såg precis ut som en liten panda. Åh!

Vår framtida bostad

Under rundvandringen på kontoret fick vi se planen för hur bostäderna och området kommer att se ut när det är klart. Det kommer bli väldigt fint när det väl är färdigt! Olika parker, små sjöar, flera pooler inne och ute, hotell, lägenheter, restauranger, gym osv.

Men just nu så är det mest lera och massor av halvfärdiga hus. Har vi tur så kan vi flytta in till sommaren. Something to keep my mind away from the present situation!


Så här ser huset där våra lägenheter skall vara ut nu.


Det här är planen! Våra bostäder ligger till höger om det höga huset.

En ny dag i hålan

Idag gick jag iallafall upp vid 11! Fantastiskt. Och det gick inte mer än 45 min så kommer G hem och säger att han är sjuk. Yippie. Kan inte säga att jag känner mig så himla pigg heller, men jag har inte kräkts som vissa andra. Tror vi äter en massa grejer som vi inte borde.

Så nu ska jag ta hand om sjukpatienten tills han ska på ett möte vid 15.

Kyckling-a-la-Kina

Såhär kommer en typisk kycklingrätt in i Kina. Med näbb, ögon, kam, klor och hela kitet. Ifrågasätter någon varför jag väljer att äta vegetariskt?


Förföljd

När vi var inne på supermarketen så var det en liten kinesisk tant som följde efter mig hela tiden. När jag log åt henne så skrattade hon glatt och visade upp sin tandlösa mun. Hon försökte fråga Fey vilken provins i Kina jag kom ifrån, hon förstod sig inte alls på vad Sverige eller Europa var. Hon var så söt och gullig och otroligt fascinerad av mig.

Woho!!

Nu har jag äntligen löst det!! Facebook och Youtube funkar. Jag fixade en VPN-tunnel från USA och nu funkar. Hello World.

I have died and gone to heaven

Jag kom på den smarta idén att gå och knacka på hos Fey (den kinesiska frun) innan jag gick till affären. Gud vilken tur att hon följde med mig! Hon hjälpte mig att hitta massor av saker jag kunde äta. Har shoppat upp mig på sötsalta riskakor, olika torkade frukter, olika rissnacks, juice, cola och olika nötter och frön!

De sötsalta riskakorna var så otroligt underbart goda
. Kanske extra goda för att jag bara ätit banan idag, men iallafall sjukt goda. Totalt kostade allting 100 kr. Och då köpte jag balsam, 2 tandkrämer, olika tuggummin och allt ätbart som endast var "lyxvaror".



Enligt Fey är Linshu ungefär 100 % dyrare än större städer.

Ut på byn

Nu är jag äntligen redo för att  gå ut och kolla lite i byn. I'm prepared to be oogled! Tänker ta en kort sväng och kolla runt lite, fota lite och försöka hitta något att äta.

Kan man äta hur många bananer som helst? Är inne på min 3e banan för dagen.


Sorry för de hemska webcam bilderna, men har inte listat ut hur man ställer in timer på kameran..

Rise and shine

Efter ännu en sömnlös natt (denna gång för att jag hade sjukt ont i magen, undrar om det har och göra med de 5-6 äggen jag åt igår?), är jag nu äntligen uppe från sängen och klockan är nästan 13. Lyckades somna tidigt på morgonen någongång och sedan gick G upp kl 7, men efter att han gått till jobbet (ohh..) vid 8 så sov jag i ganska många timmar.

Har fått i mig en stadig frukost bestående av en banan och ett mellanmål/lunch bestående av en banan och juice. Ska ta mig ut på byn och leta efter nötter och diverse annat proteinrikt som jag kan äta. Skulle tagit med mig en påse bovete!

Bananer är föresten lyxfrukt här för att de inte kan producera det själva. Vi som tyckte att våra bananer var sjukt billiga, 6 st för 3 kronor!


Here comes the bride

När vi var på ett hotell och kollade hamnade vi helt plötsligt mitt i ett bröllop! Vi mötte en söt brud i en korridor och hon vinkade på oss och flera kinesiska män motade in oss i salen. Och där fick vi se ett galet kinesiskt bröllop!! Tjejen var otroligt söt och gick in till en Simon and Garfunkel låt och det kom såpbubblor och det var delfiner i plast överallt.

"Prästen" var som en gameshow host och skrek ut saker i en mikrofon och sedan blev det fototillfälle och 10 fotografer sprang fram och knäppte massor av arrangerade bilder. Sedan började de spela Cotton Eye Joe när de gick upp till "altaret". Det var det galnaste jag varit med om, otroligt roligt.
Tydligen gör de såhär i Kina, först har de ett vanligt bröllop sen har de ett show-bröllop där man tar massor av foton, har bubblor och galen musik. Kineserna är bra smarta, på det här sättet så får man ju ha två klänningar! Och vem vill inte ha ett brölop med såpbubblor och delfiner? MAGISKT kinaögonblick.


Video kommer förhoppningvis imorgon! Måste fixa youtube problemet bara..


Build-your-own BMW!

När vi var på besök på huvudkontoret såg vi några ställ med kopior av bildelar till Ford och BMW, bara att köpa och bygga ihop din egen lyxbil! Kanske vore nåt? Very good, very good sa chefen.


Hej lilla djur

Detta fina lilla djur möttes vi av i badrummet i morse. G dödade det. Kändes helt okej för mig.


Jakten på det perfekta hotellet

Dagen har gått ut på att leta efter ett bättre hotell. Jag hade tittat upp några bra kandidater på nätet och sedan visade kineserna några andra (supersunkiga) hotell. Jag var in charge för detta projektet, då gubbarna tycker att jag är bäst på att framföra våra åsikter. Så jag har fått säga till Fen vad vi vill ha och vad som inte stämmer och så har hon fått säga till kineserna.

Vi hittade ett hotell som var riktigt trevligt, som hade frukostbuffe, gym och fina stora rum. Just nu sitter alla killarna tillsammans med cheferna och diskuterar hur boendet kan lösas. Kineserna är bekymrade och anser att svenskarna endast är här för att jobba, de ska inte ha någon fritid alls. De förstår sig inte på vårat argument "glad arbetare, arbetar bättre" och jag börjar tro att mannen som intervjuade i Sverige mest ljög för att få hit svenskarna.

Vi får se hur detta slutar, och det kommer i nästa avsnitt!

Dagens plan

Efter en stadig (hmf) frukost bestående av två äggvitor och gurka ska vi snart in till "THE BIG CITY", Linyi. Idag fick vi persikojuice till frukost vilket var en riktig höjdare och jag drack nog 3 glas..

På dagens shoppinglista står underställ, tjocka tröjor, vinterjackor och vatten. Och förhoppningsvis lite choklad och nötter!


Ny nalle



Denna söta underbara nalle fick jag på flygplatsen av G. Det är en nallebjörn som är utklädd till panda! Underbart fin eller hur?

Looki Looki!

Idag var vi i den lilla staden Linshu, där fabriken ligger och vi bor just nu. Där gick vi runt på en sorts supermarket och flera stycken tog smygkort på mig. Tjejerna som jobbade i butiken smög efter och kollade på mig över hyllorna. På gatorna i staden stannade de framför mig och bara tittade med öppen mun. Föräldrar sa till sina barn att vända sig om och kolla på mig.

Fascinerande.


Kan det vara för mitt otroligt blonda hår?

Vilken födelsedag..

Tror nog jag har haft den sämsta födelsedagen någonsin..

Både lunch och middag bestod av ris, ångkokt kol och broccoli.

Inga presenter, ingen tårta och inga gratulationer, utom per mail från familjen.

Kan jag fylla år 5e Januari istället?

Very nice, very nice

Idag var det visning av fabriken och kontoren som gällde. På med den röda hjälmen bara så kunde vi göra vad vi ville där inne. Och det luktade så illa! Inte undra på att de har munskydd.






Mela Liz?

Allting verkar gå ut på att äta i det här landet. Vi åt frukost 9-10, lunch 12.30-14 och sen är det middag kl 17. Jag orkar inte äta mer gurka, ris och ångkokt kål. Allt annat som bjuds är mest fisk och gris. Idag snurrade det förbi strimlad hund på skivan. Jag trodde jag skulle kräkas när de sa var det var. Bara en i gruppen åt det, kineserna mumsade däremot på.

Vid lunchen serverades det varmt vatten med citron och starkt risvin på 60 %. Risvinet förväntades man dricka sig rejält full på. Spriten serverades i dricksglaset och dracks som vatten.




Sugen på lite hund?

Mm... stålsängar!

Oj, vad bra man fick sova inatt! I en 80 cm säng av stål.. Kunde lika gärna sovit på golvet! Men någon timme sömn fick jag iallafall. Även fast sambon var uppe och stökade tidigt på morgonen.

Vi har precis upplevt kinesernas variant av "american breakfast". Stekta ägg som inte är direkt stekta, kokta ägg där gulan är grön, vitt bröd och marmelad. Senare fick vi in gurka och tomater samt olika söta bröd. Min frukost blev mycket GI, massor av gurka med salt på (what's up med det?!) och 2 ägg. Till det fick vi faktiskt - fanfar! - KAFFE!!


Gurkan var riktigt riktigt god.

Många långa timmar..

Äntligen är vi framme på hotellet i Linshu. Efter många timmar på resande fot.

När vi utmattade landade i Lianyangang möttes vi av den svenske mannen som intervjuat killarna och sedan några kineser. Den svenske "chefen" verkar mycket shady och känns inte som någon man kan lita på. Allt han sagt i Sverige stämmer inte överhuvudtaget. Det 5 stjärniga hotellet med pooler och gym är snarare ett 2 stjärnigt hostel. Mitt ute i ingenstans!

Bostäderna som skulle vara klara i januari är snarare klara i mars-april. Och det kommer vara ca 1 timme in till staden, ej 30 min som det innan var sagt. Många av oss är helt klart besvikna och det lutar ut att vi ska kräva ett bättre hotell inne i Linyi och sedan får de stå för pendling istället. För där vi är nu kan vi inte stanna..

Efter att ha varit vakna i 33 timmar ska vi nu sova. Nighty night.


Och riktigt svinkallt är det i Kina. Lika kallt inne som ute.

Beijing, Beijing

Nu sitter vi säkert på marken i Kina! Incheckade på ett hotell utanför Beijing för lite vila och lunch.

På flygplatsen blev vi hämtade av representanter från det kinesiska företaget och skjutsade till hotellet. Jag har nu fått uppleva  en kinesisk restaurang med snurrplatta! Och lyckats äta lite av det som snurrade runt. Haricovets i chili var en riktig hit.

Till maten serverades endast ljummet grönt jasminte. Tur att jag älskar te.


Utsikten från vårt eftermiddagshotell!


Det är lite smog ovanför Beijing..

Välkommen till min värld!

Här börjar min fantastiska karriär som bloggerska.

Flytt till Kina står på schemat och staden Linyi med 3 miljoner invånare. Vilket tydligen inte är större än en mindre by..

Shopping, shopping, shopping och lite lyxliv med massage, manikyr och många resor!

Följ med.


RSS 2.0