Going to Shanghai

Nu åker vi iväg till Shanghai för en underbar weekend fylld av god mat, shopping och Expo. Ska bli riktigt skönt att komma bort från Linshu.

Idag blev det många blickar när jag för första gången gick ut i shorts. Men man kan ju undra vem som egentligen ser konstig ut, den som har shorts eller den som har dunjacka när det är 25 grader och strålande sol?


Sun in my eyes

SOL SOL SOL och jag sitter ute hela dagen och njuter. Har avverkat en bok och är nu inne och hämtar en ny. Tror att det blir Henning Mankells senaste Kinesen. Passar ju bra så här i Kina tänkte jag.


Grattis lillasyster!

Idag fyller min lillasyster 21 år! GRATTIS GRATTIS GRATTIS älskade fina underbara Katarina. Hoppas du får en fantastisk födelsedag down under. Vi tänker på dig här i Kina.

Gå in på hennes blogg och säg grattis!
http://www.cosmopolitan.se/blog/thirtyseven-degrees



Rökning förbjuden!


Vad tycks om denna otroligt schyssta Rökning Förbjuden skylten som fanns i Qufu? Självklart stod den på kyrkogården, var annars? Kyrkogården var helt underbar! Alla gravkullar var täckta av rosa/lila blommor, fullt med fåglar och solen strålade. En av de finaste platserna vi har varit på här i Kina.

Plans for the weekend

Flygbiljetter till Shanghai är nu inköpta! Och även biljetter till EXPO på måndag. Kommer bli galet kul. Fredag-Tisdag blir det. Många många timmar i solen med is-latte från Starbucks is a given. Väderleksrapporten säger 30 grader och strålande sol! Livet här i Kina blir bra mycket enklare när det är sol.


Ännu en Klassiker!


Den här reklamfilmen från tidigt 90-tal bara skriker svensk sommar. Helt underbar är den. Och det skulle jag tycka även fast min mamma inte hade varit med och gjort den. Den bästa svenska reklamfilmen någonsin. Thanks to Mami.

Freckles my friend

Det är dagar som idag, med strålande sol, som jag önskar att jag hade fräknar. Då syns det på en gång när man varit i solen! Så himla fint. Riktigt varmt och härligt har det varit idag. Hela eftermiddagen har spenderats utomhus tillsammans med kaffe och boken Belle de Jour. Livet är inte så tokigt iallafall.



A trip to Qufu

Internet har strulat för mig i flera dagar och igår fungerade det inte alls. Passade dock ganska bra eftersom det var strålande sol och otroligt varmt ute! Låg ute och lyssnade på min bok i värmen istället.

Idag åker G och jag iväg på en liten trip till Qufu. Det är Konfucius hemstad som ligger på världsarvslistan. Nu ska vi äntligen testa att åka tåg här i Kina. Dit har vi platsbiljett i Soft Seat, men hem har vi ståbiljett. Vi får se hur det går.


Snart snart snart hem

Eh, pizza.. Tack. 4e pizzamåltiden på 4 dagar. Det var bara hamburgare vi ville ha. Och bad om. Hem kom en jävla pizza.

Thank god att jag snart åker hem.

Soleil!

Det är sol utanför mitt fönster idag! Troligen blir det en långpromenad lite senare i eftermiddag. Man måste ju vara svensk och gå ut när det är sol.

Idag ska jag finslipa mina ansökningsbrev till 3 utbildningar. Hur fasen skriver man ett bra personligt brev? I'm clueless.


Jäklar vad jag längtar tillbaka till Langkawi. Den resan kommer vara mitt bästa minne från Asien.

Klassiker!


Hur underbar är inte den här McDonaldsreklamen från 90-talet? En sann klassiker! I love it.

Rainy China

Motivationen att gå ut är låg när det ösregnar och är 10 grader. Blir nog Stieg Larsson och mitt fina pussel idag också. Längtar efter att G ska komma hem! Då ska vi planera vår weekendresa över 1a Maj. Fredag-Tisdag ska vi vara borta. Underbart. Troligen blir det Shanghai.


Today

Idag har varit en riktig skön dag. Jag har mest suttit på golvet med mitt Nalle Puh-pussel och lyssnat på Stieg Larsson.

Nu på kvällen blev det Pizza Hut i Linyi där vi lyckades få en hel pizza med oss hem gratis. Ibland kan det vara en fördel när det blir språkmissförstånd. Mataffären i Linyi har nu importerat kikärtor! Tror ni vi blev lyckliga eller? Obviously köpte vi alla burkar.

3x Gina Tricot


Gina Tricot brukar ibland få in riktigt fina baskläder! De här 3 plaggen är mina favoriter just nu. Älskar koftan.

End of spring

Vädret verkar äntligen ha vänt och nu börjar det bli riktigt varmt här. Runt 20 grader varje dag. Tyvärr syns nästan aldrig solen eftersom det är så smogigt. Men det är skönt att vara utomhus iallafall!

Längtan efter Sverige börjar bli stor!


Bilder till er

Här kommer lite bilder från fina HongKong.






Åh, det är så underbart att vara ute och resa. Helst skulle jag vilja resa minst 6 månader om året. Love it.

In the sun

Dåligt uppdatering, jag vet. Det var så otroligt fint väder igår och i förrgår så jag satt ute och njöt. Idag blir det långpromenad och sedan ska vi sätta oss med kaffe och lyssna på våra ljudböcker. Vilka nördar vi är.

Shoes shoes shoes


Hur fina är inte de här två skorna från Monki? Jag älskar de svarta stövletterna. Sjukt snygga. Det skadar ju inte att de är ruskigt billiga.

Happy happy

Tänk vad annorlunda vår upplevelse här i Kina hade varit ifall vi hade bott i Shanghai, Beijing, Shenzhen eller HongKong. Att bo på den kinesiska landsbygden är det konstigaste och jobbigaste jag har gjort i hela mitt liv. Någonting jag aldrig kommer att göra om! Jag är därför väldigt glad just nu över att vi äntligen är påväg hem. Jag kommer troligen att sitta på ett plan hem till Sverige den 21a Maj och G åker hem 12-16e Juni. G har äntligen sagt upp sig!

Oh, it's a happy day.



Dagens drömoutfit!


Jag skulle gärna vilja gå ut i sommarvärmen med den här outfiten! Troligen blir det runt 25 grader i helgen.

Klänning Forever 21, jeansjacka Bassike, halsband Roberto Cavalli, skor Repetto, väska Louis Vuitton och ring Garnazelle.

SNÖ

Eh, jag tar tillbaka det där om regnet. Det SNÖAR ute! SNÖ! Första snön vi har sett här i Linshu och den kommer i mitten av April. Underbart. Mitt beslut att stanna inne och läsa känns nu ännu bättre.

Rainy day

Dagens plan är att fixa klart med presenterna till min syster som fyller 21! Söka utbildningar till hösten måste jag också göra. Att jag egentligen måste plugga tänker jag förtränga en dag till och istället läsa den underbara boken Belle de jour. Att läsa är det bästa som finns. Särskilt idag när det regnar och är 6 grader.


G skickar också med en liten present till dej lillasyster!

Here we go again

Linshu är sig likt, smutsigt och grått. Självklart så var vår soffa borta när vi öppnade vårt rum. De hade dessutom stängt av elen i vårt rum så att allt i vårt kylskåp/frys var förstört. Jag förstår inte hur kineser tänker. Eller snarare, de verkar inte tänka alls.

När är det ok att gå in i någons rum när de är på semester och ta bort möbler? Jag ser det som likvärdigt med inbrott då detta på något sätt är vårt hem just nu.


Längtar till sommaren i underbara Ängelsberg!

Last day in HongKong

Sista dagen i HongKong! Idag blir det lite traskande på stan och sen ikväll åker vi till Shenzhen och sover där. Tråkigt att lämna den riktiga världen..

Big Buddha

Idag har vi varit uppe vid ett stort kloster som hade en av världens största Buddhor. Tyvärr var det riktigt dimmigt och regnigt när vi kom dit och vi såg ingenting.

Jag och G trotsade dock vädret och stannade kvar någon timme längre än de andra.
Och då blev det riktigt bra väder och vi såg mycket bättre! Otroligt fint var det. Jag fick även se en buffalo i skogen. Underbart.




Hongkong again

Äntligen tillbaka i HongKong! Idag ska vi åka upp i Bank of China tornet och sedan till The Peak, tyvärr är det ganska dåligt väder.

Hotellet som vi bor på nu är riktigt trevligt och det var en underbar frukost. Frukosten betyder ALLT!


G och jag gick till ett underbart fint Buddha-tempel igår.

Pruta pruta pruta

Inatt sov vi i Shenzen och ska snart iväg till marknaden. Jag ska rikta in mig på ballerinaskor. Riktigt riktigt billigt måste det vara annars blir det inget köp. Senare idag åker vi förhoppningsvis tillbaka till Hongkong om inte de andra får för sig att de vill stanna i Kina. Hoppas inte.



Jag på Window of the World och en ananas från Botaniska Trädgården.

Off to the mainland

Nu ska vi lämna Macau och åka vidare mot Shenzen som ligger på fastlandet. Window of the World och fejk-marknad är planen. Och jag som bara vill ha sol och bad!

Till Macau

Här i Hongkong är det fortsatt dåligt väder. Första dagen är hitills den allra bästa! Nu går vi i jeans och tröja. Burr.

Idag ska vi ta båten över till Macau.
Och där ska det bli ännu sämre väder.. Tur att vi mest ska vara inne.




Iphone maybe?

Jag följde inte med de andra ut idag utan låg hemma och läste istället. Mådde illa och kände inte alls för att gå iväg. Riktigt skönt att bara läsa.

Nu på kvällen blev det lite butiker och titt på mobiltelefoner. Både G och jag är lite sugna på en Iphone. Man kan ju för sjutton spela Sims i den!


Blev ett litet inköp på Kiehl's!

Sol idag

Vårt nuvarande hotell har inget internet så jag har inte kunnat komma in här. Hur kan ett hotell inte erbjuda internet?!

Dagens plan är att åka till ett tempel med en stor Budda staty och sedan lite shopping. HongKong är en mycket trevlig stad! Men igår var det lite kallt..



We're going to Disneyland

G har drömt mardrömmar och jag har vaknat var 20e minut så pigga och glada ska vi nu åka till Disneyland. Ikväll landar Gs föräldrar och hans bror. Oj, vad vi kommer vara alerta.

Nu:DISNEYLAND!


First day Hong Kong

Vi var så utmattade nu på kvällen så det blev hämtpizza framför Svenska Hollywoodfruar. Boendet för de nästkommande fyra nätterna är bokat och imorgon blir det Disneyland.

Idag blev det massor av affärer, promenad i parken och fika på Starbucks. Vi hittade också IKEA i centrala HongKong, lyckan var gjord.





Är grymt nöjd med min bild på katten i parken.

BIG City life

Off to Hong Kong Island! Vi ska gå i affärer och fika. Ser ut som det kommer bli 22 grader och sol.

Men först frukost på McDonalds.


RSS 2.0