Taxi á la China

Att åka taxi i Kina är nästintill livsfarligt, man vet aldrig vad som kommer hända när man åker iväg med en taxi här. Traktorer, mopeder, cyklar och folk som går på motorvägen samsas med oändligt mycket bilar och lasbilar (ofta fyllda med folk på flaket). Väldigt få chaufförer kan engelska och det gör situationen väldigt komplicerad ibland.

I förrgår hade vi en sån där äckligt vidrig taxiupplevelse. På vägen till Linshu är det mest skogsväg eller grusväg, trots det gasar chauffören tills han kör mer än 120 km/h. Jag fick panik och vi försökte få chauffören, som inte kan engelska, att förstå att vi ville att han skulle köra långsammare. Tillslut skrattade han och sänkte farten ytterst lite. Samtidigt som han kör, pratar han både i mobiltelefon och röker utan att ta ner rutan. Det var en fantastisk upplevelse.

Resan från flygplatsen tog ca 45-50 min, en resa som normalt tar 1h20min..

Kommentarer
Postat av: Matilda

Sv: Vill du länka till mitt inlägg på din blogg skulle jag bli jätteglad!



Tusen tack för att du tycker det är viktig, jag tycker det är livsviktigt, därför jag "spammar" ut mitt meddelande :) jag önskar att människor reagerar på samma sätt som dig!

2010-01-05 @ 07:58:54
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: gotteochvi♥ -GRAVID IGEN!

sv; tack så hemskt mycket!

2010-01-05 @ 08:05:07
URL: http://gotteochvi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0